Główna Wydarzenia Projekty Publikacje Dyplomy Praca Hardware Linki

Aktualności


15-16.06.2007:
Członkowie Koła wygłosili swe Artykuły podczas XXVI Seminarium Kół Naukowych Mechaników na Wydziale Mechanicznym Wojskowej Akademii Technicznej.

więcej...


11-14.06.2007:
Delegacja KNSE przedstawiła swoje dokonania podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich MACH-TOOL.

więcej...


29.05-01.06.2007:
Udział przedstawicieli KNSE w XI Międzynarodowych Targach Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych „PLASTPOL 2007”.

więcej...



Współpraca:


Statystyka



Projekt strony:
WAW


Ostatnia aktualizacja:

17.12.2007

01.10.2005r. Członkowie KNSE zakończyli sukcesem prace, dotyczące wykonania modelu 3D MCAD samolotu ZODIAC, którego produkcja ma miejsce w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy.


Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy (www.wzl2.mil.pl) wciąż zwiększają jakość oraz zróżnicowanie swej oferty rynkowej.
W chwili obecnej WZL2 adresują swą ofertę również na rynek cywilnego lotnictwa sportowego. Jednym z powodów powyższego jest rozpoczęcie przez WZL2 produkcji samolotu ZODIAC, na licencji amerykańskiej (www.zenithair.com/zodiac).

Od początku swego istnienia, KNSE silnie współpracuje z WZL2 w zakresie prac inżynierskich CAx. Również i w przypadku prac dotyczących samolotu ZODIAC, WZL2 i KNSE zawiązały współpracę.
Prace nad wykonaniem modelu 3D MCAD lekkiego samolotu ZODIAC rozpoczęto w KNSE w roku 2004. Na podstawie klasycznej dokumentacji płaskiej wykonano modele odpowiednich części oraz podzespołów. Zastosowano program UGS Solid Edge. Harmonogram prac był następujący:
- zamodelowanie podzespołu MCAD usterzenia ogonowego,
- wykonanie modelu 3D skrzydeł i centropłata,
- wykonanie podzespołu MCAD kadłuba i podwozia,
- zamodelowanie poszycia płatowca,
- ostateczny montaż podzespołów w kompletny model 3D MCAD.

Zrenderowany fotorealistycznie model 3D MCAD szkieletu samolotu ZODIAC przedstawiono na Fot. 77, natomiast widok krawędziowy płatowca samolotu z poszyciem na Fot. 78.

Na podstawie tak wykonanej dokumentacji 3D, w WZL2 wykonano samolot ZODIAC. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej aplikacji MCAD, jaką jest UGS Solid Edge wykryto i wyeliminowano szereg błędów, zawartych w dokumentacji 2D. Dzięki temu, ZODIAC wyprodukowany w WZL2 jest najlżejszym wariantem tego samolotu, spośród wszystkich jego wersji produkowanych licencyjnie na świecie.


Fot. 77. Model 3D MCAD samolotu ZODIAC - rendering fotorealistyczny szkieletu





Fot. 78. Widok krawędziowy modelu 3D MCAD płatowca samolotu ZODIAC z poszyciem





Fot. 79. Prezes KNSE Wojciech Bieniaszewski podczas premiery samolotu ZODIAC w WZL2





Fot. 80. PR Manager KNSE Szymon Kościanowski za sterami samolotu ZODIAC



Jako podziękowanie od Dyrekcji WZL2, Przedstawiciele KNSE zostali zaproszeni na oficjalną premierę komercyjną ukończonego i oblatanego egzemplarza seryjnego (Fot. 79, 80).

Udział KNSE w opracowaniu dokumentacji 3D nowoczesnego samolotu sportowego był niepowtarzalną okazją do dalszego wzbogacania wiedzy Członków Koła na temat konstrukcji lotniczych oraz propagowania współpracy Nauki z Przemysłem.

Dziękujemy Dyrekcji WZL2 za możliwość wzięcia udziału w pracach inżynierskich, dotyczących rozpoczęcia produkcji samolotu ZODIAC!